Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt het spoor gereed gemaakt voor de toekomst. Om de doorstroming van het goederenvervoer te bevorderen loopt één route door Oost-Nederland. Hoe deze route precies gaat lopen, moet nog worden vastgesteld. Om deze keuze weloverwogen te kunnen maken, wordt het MER opgesteld. Voor de goederenroute in Oost-Nederland is gekozen het MER op te knippen in twee fasen. In de eerste fase zijn de milieueffecten onderzocht van de vier mogelijke tracévarianten tussen Zutphen en Hengelo. Het rapport geeft inzicht in de effecten en de benodigde omgevingsmaatregelen per variant. In de tweede fase van het MER wordt het traject van Elst tot Oldenzaal/grens in zijn geheel bekeken.
Het MER 1e fase is inmiddels bijna afgerond. Vanaf 21 mei a.s. ishet rapport met alle bijbehorende onderzoeksrapportenbeschikbaar. Vanaf 28 mei 2013 zijn alle stukken ook in te zien in de gemeentehuizen en de bibliotheken in de regio. Klik hier voor de specifieke adressen in uw gemeente.
Tot en met 8 juli 2013 kunt u reageren. Het wordt op prijs gesteld als u aangeeft op welk onderdeel van de onderzoeken u reageert en uw reactie onderbouwt met argumenten. Ook kunt u aangeven welke variant(en) u de staatssecretaris adviseert en waarom. U kunt uw reactie indienen bij het Centrum Publieksparticipatie (CPP), onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het CPP ontvangt uw reactie bij voorkeur digitaal. Per post reageren kan ook. Hiervoor kunt u gebruik maken van het volgende postadres: Centrum Publieksparticipatie, PHS-GON, Postbus 30316, 2500 GH Den Haag.
Op basis van het MER 1e fase en de reacties en adviezen daarover, neemt de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in het najaar van 2013 een beslissing over de voorkeursvariant tussen Zutphen en Hengelo en over de planning van de vervolgstappen.
Geef een antwoord