Gelderland en Overijssel geven ProRail de opdracht elektrificatie van de spoorlijn Oldenzaal – Zutphen te onderzoeken. Beide provincies hebben ingestemd met een bijdrage van 6 miljoen euro om de plannen voor het spoor uit te werken.
In de provincies is ongeveer 60 kilometer spoor tussen Hengelo (Overijssel) en het Gelderse Zutphen nog niet geëlektrificeerd. De provincies willen dat eind 2032 de dieseltreinen hier zijn vervangen door elektrische treinen. Overijssel draagt 3,3 miljoen euro bij aan de plannen en Gelderland 2,7 miljoen euro.
De elektrificatie van de Twentelijn (het traject Zutphen – Hengelo/Oldenzaal wordt vaak als zodanig aangeduid, soms ook specifiek de Twentekanaallijn) heeft als doel de huidige dieseltreinen te vervangen door schonere en stillere elektrische treinen.
Er zijn al langer plannen voor een Goederenroute Oost-Nederland (GON) om het toenemende goederenvervoer per spoor (onder andere via de Betuweroute) sneller naar Duitsland te leiden. De Twentelijn maakt deel uit van mogelijke routes. In eerdere plannen is er wel rekening gehouden met een toename van goederenvervoer over de Twentelijn/Twentekanaallijn en dus door Lochem. Electrificatie zou hiervoor ook een voorwaarde zijn.
De afgelopen jaren zijn er aanzienlijke infrastructurele aanpassingen gedaan aan de Twentekanaallijn. Hoewel deze lijn nog niet volledig is geëlektrificeerd, zijn veel van de uitgevoerde werken gedaan in het kader van spoorverbetering en, opvallend genoeg, met het oog op een potentieel dubbel spoor (en dus mogelijk meer goederentreinen) in de toekomst.
Hier is een overzicht van de belangrijkste uitgevoerde werkzaamheden:
- Snelheidsverhogingen: Er zijn aanpassingen gedaan om hogere snelheden mogelijk te maken. Zo zijn spoorbogen uitgemeten en aangepast voor sneller treinverkeer. Daarnaast zijn snelheidsbeperkingen, zoals de 90 km/u wissels in Markelo, verwijderd. Dit baanvak is nu wisselvrij en geschikt voor 130 km/u.
- Aanpassingen voor Dubbel Spoor: Veel duikers (ondergrondse waterdoorlaten) zijn vervangen door stevigere exemplaren die al geschikt zijn gemaakt voor een toekomstig dubbel spoor.
- Hekwerken en Beveiliging: Langs diverse delen van de lijn zijn hekwerken geplaatst, vooral waar het traject als dubbel spoor is uitgevoerd of mogelijk wordt.
- Opheffen van Onbewaakte Overwegen: Veel onbewaakte overwegen zijn opgeheven. Dit was een kostbare operatie, waarbij op sommige plaatsen lange omleidingswegen nodig waren. Er leeft de kritiek dat goedkopere oplossingen zoals een automatische bewaakte overweg (AKl) of een prefab tunnel voor deze locaties wellicht volstaan hadden, aangezien er vaak geen ongevallen plaatsvonden.
- Voorbereiding van Spoortaluds: De spoortaluds die gereserveerd waren voor de aanleg van een tweede spoor (bijvoorbeeld in Lochem) zijn vrijgemaakt van bomen en struiken. Opvallend is dat deze stroken nu jaarlijks gemaaid worden, in plaats van gebruikt voor spooruitbreiding.
Deze aanpassingen tonen aan dat er al jaren wordt geïnvesteerd in het verbeteren van de TKL, waarbij de optie voor een dubbel spoor en meer goederentreinen langs het station in Lochem in het achterhoofd lijkt te zitten, zelfs als die plannen nog niet definitief zijn.
RONA maakt zich sterk voor behoud van een leefbare en veilige omgeving rondom het spoor in Oost Nederland. Uitbreiding van de capaciteit van het goederenvervoer over het spoor door mogelijk de gemeente Lochem blijft de komende jaren een actueel onderwerp.
Geef een reactie