Geen noodzaak en dus geen plaats voor massaal goederenspoor door oost Nederland
OPROEP aan belanghebbende om stem te doen gelden
De plannen van Den Haag om heel veel extra goederentreinen per dag over het spoor van oost Nederland te sturen (PHS-GON) zijn achterhaald en berusten niet op de huidige werkelijkheid en inzichten. De spoorlijnen doorsnijden woongemeenschappen en het buitengebied met natuur- en recreatiegebieden die voor ons welzijn en onze welvaart van grote betekenis zijn. Stichting Mooi Lochem is daarom tegen deze plannen.
Indienen zienswijze
Onlangs is er onderzoek gedaan naar het milieueffect van de plannen en zijn de resultaten gepresenteerd in het zgn. MER1 rapport. Betrokkenen mogen hier op reageren en zienswijzen indienen. De sluitingsdatum hiervoor is 8 juli 2013.
Het niet gebruik maken van deze gelegenheid kan worden geïnterpreteerd als “geen bezwaar”. Daarom is het belangrijk dat iedere betrokkene een zienswijze indient. Inspraakgelegenheid voor bezwaar komt later in het proces aan de orde.
Het indien van een zienswijze kan online. Samen met andere belangengroeperingen in de regio hebben wij enkele mogelijke zienswijzen voor de indiener op een rijtje gezet. Indienen kan dan ook in enkele minuten gebeuren. Deze informatie en de mogelijkheid om door te klikken naar het invulformulier van het ministerie is beschikbaar op deze pagina van onze website.
==>> Graag deze pagina in uw kennissenkring delen. De bewoners en bezoekers van oost Nederland zullen u dankbaar zijn. ==>>
21/06/2013 op 20:21
deze zienswijze heb ik ingestuurd:
Mijn voorkeur gaat naar geen enkele variant uit. Dit is een duivels politiek falen, ter compensatie van een mislukt Betuwe spoortracé. Dit totale gebied leent zich op geen enkele wijze voor een dergelijk, voor mens en milieu belastende toepassing. Het is één van de weinige parkachtige gebieden die ons land nog resten.Nederland is een doorvoerland. Daar is geen twijfel aan. Er is echter maar één transportvorm die volledig past in het nederlandse landschap en binnen de nederlandse milieu prognoses en dat is vervoer per schip. Maak dan tevens nieuwe innovatieve overslag en overpak vormen, waarbij van schip naar schip de meest geeigende vormen zijn. Ook overdekt en tevens een geweldige economische impuls zou betekenen!
05/07/2013 op 12:52
Overslag van schip naar schip onderschrijf ik graag, denk daarbij niet alleen aan binnenvaart maar ook aan geweldig potentieel voor ‘short sea’ optie: overslag op kleinere schepen in Rotterdam naar andere havens als Antwerpen, Hamburg, Bremen, etc. vervolg transport over zee (en omgekeerd).
25/06/2013 op 11:44
Ik ben tegen het aanleggen van spoorlijnen waarvan het economisch nut en de economische noodzaak geenszins vaststaan. Wie heeft behoefte aan weer zo’n project dat never nooit binnen zijn begroting blijft. Denk daarbij aan de Betuwelijn en de HSL. Ik vind het een heilloos plan om wederom stukken natuur te offeren voor prestigeobjecten. Als dit doorgaat zal ik mijn stemgedrag radicaal herzien
04/07/2013 op 11:49
Allereerst zie ik de noodzaak van het spoor niet. We wonen aan het Twentekanaal en dit kanaal is onlangs verbreed om meer en grotere scheepvaart mogelijk te maken. Dus geen spooruitbreiding. Daarnaast heb ik als akkerbouwer grond aan weerzijden van het spoor en wordt ik ernstig gedupeerd vanwege het vele omrijden wat dan moet gebeuren. Algemeen belang wordt echt niet gediend met een spoor half benut en een onbenut kanaal.
Met groet, Menco van Weringh.
04/07/2013 op 17:05
Wie wel eens langs de A15 rijdt zoals ik, verbaast zich dat hij van Nijmegen tot Rotterdam geen enkele trein ziet rijden. Je vraagt je dan ook af waarom er weer zo’n duur project moet worden aangelegd. Is dit weer een voorbeeld van het Nederlandse megalomane denken?
En dan te bedenken dat de route gepland is langs onze oude Hanzesteden en door prachtige natuurgebieden. Ik ben pertinent tegen!!
07/07/2013 op 12:15
L.s.,
Nederland dienst zich te versterken als doorvoer haven van nw Europa naar en van de wereld. toch zal op termijn het gesleept met goederen op de wereld afnemen en zullen meer contentale economieën ontstaan. Ik vraag me af of de bewuste spoorlijn de meest ideale oplossing is en bestaande trajecten niet beter verder geoptimaliseerd kunnen worden. Het opofferen van het Achterhoekse en Twentse unieke gebied met een onvoldoende strategisch en economisch onderbouwd plan is voor de zoveelste keer het opofferen van de lange termijn belangen voor korte termijn denken. Een apel doe ik daarom aan eenieder die zich actief inzet voor dit beslisproces om hun verantwoordelijkheden te nemen naar volgende generaties! Herman Hulshof